Uniek onderzoek naar maatschappelijke belang van toerisme

21-09-2020

Met de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021 in aantocht is het voor Gastvrij Nederland, en de daarbij aangesloten branches, van belang om politieke partijen en de publieke opinie te kunnen voeden met goed onderbouwde inzichten over het belang van toerisme en recreatie voor Nederland. 

Het maatschappelijke belang van toerisme

Gastvrij Nederland heeft aan CELTH en onze partnerinstituten gevraagd om onderzoek naar het maatschappelijk belang van toerisme en recreatie. Onder leiding van lector Jeroen Klijs hebben Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Zeeland en NHL Stenden Hogeschool de handen ineen geslagen om dit onderzoek gezamenlijk uit te voeren.

Waar bestaat het onderzoek uit?

Om helder te krijgen wat het maatschappelijk belang is van toerisme en recreatie, hoe dit te vergroten is en wie daardoor de verantwoordelijkheid draagt, wordt dit onderzoek onderverdeeld in drie fasen:

1. Literatuuronderzoek:
- verkennen en samenbrengen van bestaande kennis en data

2. Survey:
- inzicht verkrijgen in het beeld dat de organisaties/ondernemingen zelf hebben over hun maatschappelijke waarde
- hoe deze waarde tot stand komt
- welke mogelijkheden zij zien om deze waarde in de toekomst te vergroten
- tegen welke barrières zij nu aanlopen en wat potentiële oplossingen zijn

3. Casestudies:
- analyse praktijkvoorbeelden over de huidige maatschappelijk waarde
- manier(en) waarop dit te optimaliseren is
- welke randvoorwaarden hiervoor nodig zijn
- wat daarbij de rolverdeling is tussen ondernemers, belangenpartijen en overheden

Eerste resultaten al eind 2020 verwacht

Het onderzoek zal niet alleen inzichten opleveren die voor Gastvrij Nederland en de branches uiterst waardevol zijn om de ‘sector’ (nog) meer op de kaart zetten. Ook zal het essentiële inzichten leveren om daarmee de onderzoekagenda voor de komende jaren vorm te geven.

Wilt u als eerste weten wat het maatschappelijk belang is van toerisme en recreatie?