Envisioning Tourism in 2030: on target to net zero

In 2030 moet de toeristische sector 50% minder broeikasgassen uitstoten en die in 2050 terugbrengen naar nul. In de sector wordt de urgentie wel gevoeld en worden op bedrijfsniveau kleine stappen gezet, maar inzicht en overzicht van effectieve maatregelen op wereldniveau ontbreekt.

Aanleiding

In 2030 moet de toeristische sector 50% minder broeikasgassen uitstoten en die in 2050 terugbrengen naar nul. In de sector wordt de urgentie wel gevoeld en worden op bedrijfsniveau kleine stappen gezet, maar inzicht en overzicht van effectieve maatregelen op wereldniveau ontbreekt.

Doel

In deze studie staat de ontwikkeling centraal van een noodzakelijke mix van acties en interventies die de toeristische sector kan ondernemen om in 2030 het doel van 50% reductie van broeikasgassen te realiseren op weg naar nul emissies in 2050. De studie draagt bij aan een beter begrip van de wegen die de toeristische sector daarvoor kan bewandelen en de implicaties daarvan voor de sector. Het doel van het rapport is om discussie, ideeën en vooral actie aan te wakkeren.

De studie levert een tool op die de sector op een positieve manier betrekt bij de nabije en verder weg gelegen toekomst, de discussie inspireert, ideeën genereert en tot actie aanzet. Daarnaast komt er een gids die het grote plaatje laat zien en waar de verantwoordelijkheden liggen voor de reductiedoelen. Tot slot komen de onderzoekers met aanbevelingen voor beleidsmakers, bedrijven en lobbyisten op internationaal en Europees niveau.

Relatie met andere onderzoeken

Deze studie bouwt voort op eerdere onderzoeken van het Centre of Expertise in Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) en het European Tourism Futures Institute (NHL Stenden|ETFI), Breda University of Applied Sciences en HZ University of Applied Sciences naar vier post-covid-scenario’s voor de leisure, tourism en hospitality sector en de gezamenlijke studie van CELTH, Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden University of Applied Sciences en de European Travel Commission die zich richtte op duurzaam reisgedrag gedurende de pandemie. Daarnaast bouwt dit project verder op het GTTMdyn model dat is ontwikkeld door professor Paul Peeters van het Sustainability, Tourism and Transport (CSTT) van Breda University of Applied Sciences.

Aanpak

In deel 1 van het onderzoek wordt met deskresearch de basis voor het onderzoek gelegd. Hier wordt de bijdrage van toerisme in de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in kaart gebracht alsmede het imago en de reputatie van de sector op het ecologisch dossier. Daarnaast wordt in dit deel beschreven welke initiatieven in termen van onder andere coalities en declaraties er op een wereldschaal al zijn genomen om een gezamenlijk front te vormen tegen de klimaatverandering.

In deel 2 worden 40 acties en maatregelen om de broeikasgassen in de sector te verminderen in een simulatie geëvalueerd. Voor deze simulatie wordt het GTTMdyn simulatiemodel gebruikt dat op wereldschaal werkt en het effect van maatregelen op zowel uitstoot, toerisme, transport, economie als gedrag laat zien. In deze simulatie kunnen de onderzoekers maatregelen ‘uittesten’ en zo van fouten leren. Dit deel wordt afgesloten met een workshop met experts uit de sector om te reflecteren op de uitkomsten van de simulatie.

In deel 3 worden de diverse acties -die moeten leiden tot de reductiedoelen- gecombineerd tot zogenaamde ‘pathways’. Alle pathways halen de uitstoot-reductie doelen van -50% in 2030 en zero in 2050. Deze pathways worden vervolgens nader geanalyseerd op (1) de voorwaarden die nodig zijn om de mix van acties uit te voeren (inzet, technologische vooruitgang, businessmodelinnovatie, gedragsverandering, investeringen, enz.), (2) de gevolgen van het nemen van adaptieve acties ((sub)sectorspecifieke implicaties, kosten, opofferingen, maatschappelijke en politieke acceptatie, etc.) en (3) de implicaties in de mondiale context (de bijdrage van toerisme aan mondiale klimaatactie en vice versa).

In deel 4 worden de gevolgen geschetst van het eventueel niet bereiken van het doel. Daarmee willen de onderzoekers een waarschuwingssignaal afgeven aan belanghebbenden die mogelijk weerstand bieden tegen deelname aan de transitie.

Partners

European Tourism Futures Institute (NHL Stenden|ETFI)

Breda University of Applied Sciences (BUas)

Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC)

The Travel Foundation

Projectteam

Bernadett Papp – NHL Stenden|ETFI

Paul Peeters – Center for Sustainable Transport & Tourism/BUas

Jasper Heslinga – NHL Stenden|ETFI

Planning

De studie loopt van juni 2022 tot februari 2023

Status

Afgerond

Resultaten

Het eindrapport is via de site van de Travel Foundation te downloaden. Op de CELTH-site een uitgebreide samenvatting.