Slimme communicatie helpt toeristen beter te spreiden in Amsterdam en Kopenhagen
Een CELTH-onderzoeksproject uitgevoerd door Breda University of Applied Sciences en European Tourism Futures Institute, in samenwerking met amsterdam&partners en Wonderful Copenhagen toont aan dat toeristen effectief kunnen worden gespreid met gerichte informatievoorziening. Het experiment, uitgevoerd in Amsterdam en Kopenhagen, onderzocht hoe verschillende informatiekanalen en inhoudstypen invloed hebben op het gedrag en de ervaring van bezoekers.
De onderzoekers testten vier varianten van toeristische informatie: via een interactieve assistent (Zoey) of via een kaart (papier in Amsterdam, digitaal in Kopenhagen), elk met informatie over populaire bezienswaardigheden (‘must-sees’) of minder bekende plekken (‘hidden gems’). Deelnemers werden gevolgd via GPS en vulden enquêtes in over hun ervaringen.
Belangrijkste bevindingen
- De algemene tevredenheid van toeristen en hun bereidheid om de stad aan te bevelen verschilden niet significant tussen de groepen. Dit betekent dat het promoten van minder bekende plekken geen negatieve invloed heeft op de beleving.
- In Kopenhagen leidde het gebruik van kaarten met ‘hidden gems’ tot een bijna 12 keer grotere kans dat toeristen deze plekken bezochten. Bij gebruik van Zoey was dit 3,6 keer groter.
- In Amsterdam waren de effecten minder uitgesproken, maar Zoey bleek wel effectief in het verminderen van bezoek aan drukke hotspots.
- De informatie beïnvloedde het verplaatsingsgedrag van toeristen, maar niet hun emotionele ervaring of waardering van de stad.
Strategic pathways
Aansluitend vond een co-creatie workshop plaats met stakeholders uit beide steden. Hieruit kwamen vijf strategische richtingen voort voor toekomstig beleid waarvan we twee nader werden uitgewerkt:
- Persoonlijke en dynamische digitale bezoekersnavigatie: technologisch ondersteunde bezoekersbegeleiding met behulp van interactieve kaarten en nudgingtools om flexibele, gepersonaliseerde bezoekersroutes te creëren.
- Samenwerkingsmodel rond datadeling: strategische allianties opbouwen om de doelgerichtheid van boodschappen en communicatie te verbeteren.
Conclusie
Het onderzoek bevestigt dat toeristen gevoelig zijn voor subtiele sturing via informatie. Door slim te communiceren over minder bekende plekken kunnen steden toeristen beter spreiden zonder afbreuk te doen aan hun ervaring. Dit biedt perspectief voor duurzamer toerismebeheer in drukbezochte steden. Het onderzoeksrapport met de aanpak, belangrijkste conclusies en aanbevelingen is beschikbaar.
Meer informatie
Nieuwsgierig naar meer onderzoek voor het effectief spreiden van toeristen? Lees dan het artikel 'Guiding the flow' op de site van de Breda University of Applied Sciences.
Eindrapport: Guiding the flow: Dispersing Tourists through smarter communication
Focus on Core Web Vitals and user-centric performance metrics for better search rankings and user experience.
Download