Nieuws
Leefomgeving 6 min read

Creatieve energie en vernieuwing met Brain Fuel op de CELTH Industry Day van het World Leisure Congress

“Als we dingen doen zoals we ze altijd deden, dan blijven ze zoals ze altijd waren.” Met deze uitspraak zet Friso Visser, mede-oprichter van Brain Fuel, direct de toon voor wat bezoekers kunnen verwachten op de Industry Day van het World Leisure Congress eind augustus bij Breda University of Applied Sciences. Brain Fuel, een zogeheten creative change club, brengt een frisse wind in hoe we samenwerken, brainstormen en tot oplossingen komen. En dat is precies wat deze dag zo bijzonder maakt.

Creativiteit als motor voor verandering

Brain Fuel gelooft dat echte verandering alleen mogelijk is als je ruimte maakt voor creativiteit. “Een beetje spanning, een beetje creativiteit om de boel te veranderen, dat mag altijd wel,” aldus Friso. Als facilitators – procesbegeleiders van creatieve trajecten – ontwerpen zij bijeenkomsten die niet alleen nuttig zijn, maar ook leuk. Want, zo stelt hij: “Als het te nuttig is, wordt het te droog. En als het te leuk is, wordt het te plat. Het moet daar precies tussenin zitten.”

Van luisteren naar beleven: de Human Likert Scale

Een van de meest opvallende concepten die Brain Fuel tijdens de Industry Day introduceert, is de Human Likert Scale. In plaats van passief luisteren naar een spreker, worden deelnemers actief betrokken. Na een presentatie worden zij uitgenodigd om letterlijk positie in te nemen in de zaal - van ‘helemaal oneens’ tot ‘helemaal eens’ - met een stelling. Vervolgens ontstaan er gesprekken tussen mensen die dicht bij elkaar staan, maar ook met degenen die er juist anders over denken.

“Het mooie is dat je niet alleen de spreker hoort, maar ook de perspectieven van andere deelnemers,” vertelt Friso. “En zelfs de stille muisjes kunnen niet blijven zitten. Iedereen doet mee en de deelnemers zijn veel meer betrokken bij elkaar. Het is ook interessant voor de spreker die direct ziet wat mensen in de zaal van de stelling vinden. We zien dat er op die manier heel veel energie vrijkomt.” Deze aanpak zorgt voor meer betrokkenheid, meer energie en – belangrijker nog – meer verbinding tussen deelnemers. Op het World Leisure Congress met deelnemers van over de hele wereld worden zeer interessante discussies verwacht.

Brainstormen met impact

In de middag verschuift de focus van luisteren naar doen. Deelnemers gaan in groepen aan de slag met actuele vraagstukken uit het werkveld. Geen vrijblijvende discussies, maar echte uitdagingen van zogeheten ‘challenge owners’ organisaties die ergens in hun proces zijn vastgelopen en openstaan voor frisse ideeën.

 BrainFuel

Wat deze brainstormsessies bijzonder maakt, is de creatieve aanpak. Brain Fuel gebruikt technieken die deelnemers uit hun vaste denkpatronen en kaders te halen. Een voorbeeld is de Board of Directors-methode, waarbij deelnemers zich voorstellen dat hun directie bestaat uit figuren als Sinterklaas, Assepoester en Kim Jong-un. Wat zouden zij doen? “Het klinkt misschien gek,” lacht Friso, “maar het helpt mensen om op een andere manier naar een probleem te kijken. En vaak komen daar verrassend goede ideeën uit.” Volgens Friso hoeven mensen niet bang te zijn dat ze alleen maar gekke dingen hoeven te spuien. “Want we gaan natuurlijk ook gewoon hele realistische goede ideeën verzinnen.”

Een andere methode is het context switchen: stel je voor dat je organisatie zich in Japan, Rusland, de Efteling bevindt, of op de maan. Hoe zou je dan het probleem aanpakken? “Door je in te leven in een totaal andere omgeving, kom je op ideeën die je anders nooit had bedacht. Als je je probleem naar de maan verplaatst krijg je veel meer techniek in je oplossingen en bij de Efteling veel meer fun en gastvrijheid.”

Wetenschap en praktijk verbinden

De Industry Day is niet alleen een speeltuin voor creatievelingen. Het is ook een plek waar wetenschap en praktijk elkaar ontmoeten. Friso: “Wanneer mensen die niet hetzelfde zijn elkaar ontmoeten, ontstaan er mooie nieuwe dingen. Dat is wat we hopen te bereiken: verbinding tussen de industrie en de wetenschap, en samen tot nieuwe inzichten komen.”

Brain Fuel heeft ervaring met beide werelden. Ze werkten eerder samen met universiteiten als de WUR, RUG, TU Delft, TU Eindhoven en UT Twente, maar ook met organisaties als Disney, Greenpeace en zelfs Easytoys. “We snappen de researchers, maar we nemen ook creativiteit mee uit heel andere sectoren. Die kruisbestuiving maakt het juist zo interessant.”

Waarom je dit niet wilt missen

De Industry Day belooft een dag te worden vol energie, interactie en inspiratie. Geen standaard lezingen, maar dynamische sessies waarin je zelf aan de slag gaat, nieuwe mensen ontmoet en samen werkt aan echte oplossingen. Of je nu uit de wetenschap komt, uit de leisure-industrie of ergens daartussenin: je wordt uitgedaagd om anders te denken, anders te doen en vooral – om mee te doen.

Zoals Friso het verwoordt: “Ik geloof dat wanneer heel verschillende mensen elkaar ontmoeten, er dan hele mooie nieuwe dingen ontstaan. Waarvan je van tevoren dacht: ik weet niet of dit wat oplevert. En dan doe je het en denk je: wauw.”

Voordelig aanmelden

De CELTH Industry Day is op woensdag 27 augustus 2025. Aanmelden gaat eenvoudig via de congressite worldleisurenl.com/register/. Als je bij aanmelding de code CELTHID gebruikt betaal je 120 euro ipv 195 euro.