Data & Development Lab Bestemming Nederland

Op 19 april startten Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum CELTH de samenwerking voor het Data & Development Lab Bestemming Nederland. Ook Google en Schiphol hebben aangegeven een actieve bijdrage te willen leveren aan het platform. Samen met deze en andere partijen is het mogelijk om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag tijdens de hele reiscyclus als basis voor onder meer vraagsturing en aanbodinnovatie. 

Data & Development Lab: meten is weten

Met het Data & Development Lab bundelen CBS, NBTC en CELTH data en kennis om sneller en  doorlopend inzicht te krijgen in (inter)nationale bezoekersstromen. "Deze data en kennis zijn bijvoorbeeld nodig om richting te kunnen geven aan het groeiend aantal internationale bezoekers", aldus Jos Vranken, directeur NBTC. Binnen het platform maken partijen gebruik van zowel bestaande als nieuwe databronnen en technieken, om zo tot actuele inzichten te komen die een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van bestemming Nederland.

Van data naar development

Het lab gaat verder dan het ontwikkelen van data. De ontwikkelde data moet leiden tot inzichten en onderbouwing om keuzes te kunnen maken ten aanzien van sturing en spreiding van bezoekers. Daarnaast is behoefte aan visievorming en methodieken die bijdragen aan een gestructureerde en geregisseerde doorontwikkeling van de bestemming Nederland. Menno: "Met het Lab willen we inzicht krijgen in de developmentrandvoorwaarden om Nederland als gastvrijheidsbestemming duurzaam door te ontwikkelen. Met kennis, methodieken en tools kunnen we de sector hierbij faciliteren."