Agenda Bewuste Bestemmingen: Met 'Smartness' ondersteuning van datagestuurde beslissingen op het gebied van vrije tijd, toerisme en horeca

14-02-2024

Door de technologische en statistische ontwikkelingen van het afgelopen decennium produceren we meer data en inzichten dan ooit tevoren. Hoewel data gestuurde besluitvorming de norm is geworden, verschilt het aanpassingstempo per sector als gevolg van onevenwichtigheden in financiële, technologische en menselijke capaciteiten. Sommige sectoren hebben meer tijd nodig om zich aan te passen dan andere. Wat dat voor de 'bewuste bestemming' betekent vertelt de nieuwe themamanager 'Smartness' Bernadett Papp in deze blog. 

Goede kwaliteit en betrouwbare data vormen de hoeksteen van ‘bewuste bestemmingen’. Het verzamelen en beheren van gegevens op het gebied van vrije tijd, toerisme en horeca heeft de afgelopen jaren aanzienlijke aandacht gekregen. Dit komt omdat enerzijds het belang van data onmiskenbaar is, anderzijds brengt het gebruik van data aanzienlijke uitdagingen met zich mee. Als onze sector inzicht wil krijgen in de veelzijdige impact ervan op de samenleving (zowel negatief als positief), efficiënte antwoorden op complexe uitdagingen wil ontwikkelen en een proactieve aanpak wil hanteren om de toekomstige implicaties van ons handelen vandaag de dag te begrijpen, zullen de praktijken voor het verzamelen, beheren en delen van gegevens binnen onze sector en over de sectoren heen, verder moeten worden verbeterd.

Onder het onderzoeksthema ‘Smartness’ willen we belanghebbenden op lokale, nationale en/of supranationale schaal ondersteunen bij de transitie naar een meer data gedreven aanpak waarbij strategische beslissingen gebaseerd zijn op inzichten en bewijsmateriaal dat betrouwbaar is en compleet. Wij erkennen de noodzaak van een beter begrip van:

  • Beschikbaarheid van gegevens op lokale, nationale en supranationale schaal, zowel aan de vraag- als aan de aanbodzijde in het vrijetijdstoerisme en de horeca
  • Methodologieën met betrekking tot het verzamelen en analyseren van gegevens
  • (Opkomende) technologieën ter ondersteuning van dataverzameling en -analyse
  • Gegevensverzamelingspraktijken die continuïteit mogelijk maken
  • Vergelijkbaarheid tussen datasets en sector overschrijdend leren
  • Ontwikkeling van vaardigheden om de verwerking van grote hoeveelheden gegevens te verbeteren
  • Praktijken van ethische gegevensverzameling, opslag, analyse en verspreiding

Als onlangs benoemde Manager van het thema ‘Smartness’, ben ik enthousiast om de behoeften van onze sector verder te verkennen en samen te werken om enkele van de meest urgente problemen op het gebied van datamanagement aan te pakken. Naar mijn mening is het overbruggen van de academische wereld, het onderzoek en de industrie een uitstekende manier om onze middelen samen te brengen en een transparanter, gestructureerder, zinvoller en efficiënter data-ecosysteem op het gebied van reizen, toerisme en horeca op te bouwen.

Heeft uw bestemming/organisatie/bedrijf een vraag, kennislacune, strategische kwestie of uitdaging die onderzocht moet worden en die relevant kan zijn voor een breder publiek? Dan horen wij graag van u om de mogelijkheden voor samenwerking en cofinanciering van onderzoeksprojecten te verkennen.

Bernadett Papp
Themamanager Smartness CELTH & Onderzoeker ETFI