Onderzoek naar de houding en het gedrag van duurzaam reizen na COVID-19

Aanleiding

De COVID-19 pandemie heeft een majeure impact op internationaal reizen. De reismarkt kromp wereldwijd en in Europa met zo’n 80% ten opzichte van 2019. Voor de pandemie was er vanuit beleidsmakers veel aandacht voor balans, leefbaarheid en de klimaatimpact van toerisme. Vooral de toenemende milieu-impact van toerisme is een grote zorg. Zeker in het licht van de klimaatafspraken in Parijs en het feit dat andere sectoren grotere stappen maken dan de toeristische sector. Grote vraag is of na de pandemie ook de consument duurzamer wil en gaat reizen.

Doel

Door middel van zowel consumentenonderzoek als scenarioplanning wordt duidelijk hoe consumenten in Europese kernmarkten tegen duurzaamheid aankijken en tot welke hoogte ze bereid zijn hun reisgedrag aan te passen ten einde bij te dragen aan een meer duurzame reisindustrie. In het onderzoek worden de volgende vragen beantwoord:

  • Hoe heeft de COVID-19-pandemie het begrip en de waardering van de consument voor duurzaamheid beïnvloed?
  • In hoeverre heeft dit inzicht hun houding ten opzichte van duurzame reiskeuzes beïnvloed?
  • In hoeverre hebben deze verandering effect ten aanzien van feitelijk en verwacht reisgedrag gedurende het hele reisbeslissingsproces?
  • Wat zijn de voorwaarden die een duurzamer reisgedrag kunnen bevorderen?

Aanpak

Deze studie bouwt voort op eerdere onderzoeken van ETC (Monitoring sentiment for domestic and Intra-European travel – Wave 5) en CELTH/ETFI (Four future scenarios for the leisure, tourism and hospitality sectors post COVID-19). Het onderzoek valt in twee delen uiteen. Enerzijds een grootschalig consumentenonderzoek in de grootste uitgaande toeristische markten van Europa. Anderzijds een kwalitatieve aanpak waar met behulp van scenarioplanning een baseline scenario wordt geschetst met de meest waarschijnlijke toekomstige realiteit rond consumentengedrag en verwachtingen ten aanzien van duurzaam toerisme. Aanvullend worden de vier scenario’s -die CELTH/ETFI eerder in de pandemie hebben gemaakt op basis van expertinterviews- geactualiseerd met de input uit het consumentenonderzoek. Daarmee worden deze scenario’s uitgebreider en concreter ten aanzien van te voorzien duurzaam reisgedrag.

Partners

  • European Travel Commission
  • NHL Stenden University of Applied Sciences
  • Breda University of Applied Sciences

Projectteam

  • Bernadett Papp, NHL Stenden University of Applied Sciences, bernadett.papp@nhlstenden.com (contact)
  • Paul Peeters, Breda University of Applied Sciences
  • Ivar Neelis, Breda University of Applied Sciences
  • Jasper Heslinga, NHL Stenden University of Applied Sciences

Planning

Juni 2021 – December 2021

Status

Afgerond.

Resultaten

De resultaten zijn op de ETC-website gepubliceerd: ‘Sustainable Travel in an Era of Disruption: Impact of COVID-19 on Sustainable Tourism Attitudes'.