Experiencing overtourism: emotions, behavioural intentions, and policy opportunities at crowded destinations

Crowding te wijten aan vele toeristische stromen en is een veel besproken probleem in Nederland, zelfs bij kleine bestemmingen die graag meer bezoekers willen. Zij zien "overtoerisme” alleen als een probleem van de toekomst. Echter, er is weinig bekend over hoe crowding het ruimtelijk-geografische gedrag van toeristen beinvloedt, hun bereidheid om te betalen en hun bereidheid aan te bevelen. Omdat relevante kennis ontbreekt, is het cruciaal om twee dingen beter te begrijpen:

  • Hoe crowding de toeristische ervaring beinvloedt?
  • Wat zijn de gedrags- en economische gevolgen van crowding op respectievelijk toeristen en bestemmingen?

Om deze vragen te beantwoorden, ontwikkelen we een onderzoek dat streeft naar een optimaal niveau van crowding vanuit het toeristische ervarings perspectief, en dit te koppelen aan de bereidheid van toeristen om te betalen voor een bepaalde bestemming en aan te bevelen. In dit project richt men zich alleen op de invloed van de dichtheid onder gelijke omstandigheden. Bovendien ligt de focus van dit project alleen op toeristen. Als gevolg daarvan zullen er verschillende aanbevelingen ontwikkeld worden met betrekking tot "optimale" niveaus van crowding-oplossingen op het gebied van optimale ervaring, inkomen, en de lange termijn bestemmings strategie.

Het project is onderdeel van het Data & Development Lab waarin CELTH  samenwerkt met NBTC en CBS.

Het onderzoek is afgerond. Er bestaat inderdaad een optimale drukte die toeristen prettig vinden en men is bereid daarvoor te betalen. Ook willen toeristen hun reisgedrag aanpassen als het ergens te druk wordt. Een overzicht van de belangrijkste resultaten in dit artikel.