Waarom capaciteitsmanagement van strategisch belang is

09-07-2021

Eén van de meest populaire tv-formats is iets met een huizenjacht. En altijd hoor je de presentator zeggen dat het belangrijkste onderdeel voor succes is: locatie, locatie, locatie. Iets dergelijks is ook relevant voor de leisure- en gastvrijheidsindustrie: capaciteit, capaciteit, capaciteit.

Capaciteit, capaciteit, capaciteit

De capaciteit wordt gekoppeld aan twee belangrijke economische beslissingen die genomen moeten worden. Allereerst wordt de benodigde capaciteit gekoppeld aan het realiseren en leveren van de (toekomstige)waarde propositie van de doelgroep. Natuurlijk hebben ondernemers onderzoek gedaan naar mogelijke bezoekersaantallen of in ieder geval hebben ze verwachtingen. Maar wat als uw locatie of lokaal te groot of te klein is? Of wat als het de verwachte groei niet kan ondersteunen? Of wat als het totaalpakket onevenwichtig is zoals een restaurant met een realistisch aantal zitplaatsen, maar een te kleine keuken? Het goed krijgen is cruciaal.

Inschatten van capaciteitsbehoefte is cruciaal

Uw capaciteit, of het nu gaat om een initiële investering, een groei-gerelateerde of zelfs een innovatie-gerelateerde investering, vereist financiering. Als u uw capaciteitsbehoefte te groot inschat, financiert u activa of middelen die vanwege een gebrek aan bezoekers niet kunnen worden terug verdiend door operationele winsten. Als je te klein gaat, verdien je misschien de oorspronkelijke investering gemakkelijk terug, maar mis je veel omzet en potentiële winst.

3 begrippen die kunnen helpen bij het maken van capaciteitsbeslissingen

Door uw capaciteitsbeslissingen juist te nemen, krijgt u de best mogelijke vooruitzichten op winstgevendheid. Als het fout gaat, wordt het operationeel beheer een nachtmerrie. Er is een soort "sweet spot" waar je het precies goed doet. Niet te groot of te klein en toekomstbestendig. Er zijn verschillende begrippen die kunnen helpen bij dit probleem:

  1. Het eerste begrip is het begrip “maximale capaciteit”. Dit is het theoretisch maximum van alle mogelijke gelijktijdige tafels, zetels in vliegtuigen, hotelkamers enzovoort. Dit is direct gekoppeld aan de investeringen en de financiering ervan.
  2. Het volgende belangrijke begrip zou “rationele capaciteit” zijn. Dit is de capaciteit die, gemiddeld, gevuld wordt met gasten of bezoekers. Dit begrip is gekoppeld aan operaties zoals inkoop of personeel en dus aan operationele winst. Dit is hoe we waarde genereren en ons geld verdienen.
  3. Het derde begrip is het begrip “rationele overcapaciteit”. Dit is capaciteit die we soms (zelden) nodig hebben om meer dan een gemiddeld aantal gasten te bedienen of buiten een vooraf bepaalde bandbreedte. Als u geen premium prijzen kunt krijgen voor de inzet van deze capaciteit, wilt u deze liever niet hebben. De “sweet spot” in economische termen is waar het marginale inkomen gelijk is aan de marginale kosten.