Human Capital Research Agenda for leisure, tourism and hospitality

01-11-2018

De gastvrijheidssector groeit in rap tempo! Het CBS publiceerde op 29 augustus de meest recente groeicijfers: de waarde van de toeristische bestedingen in de Nederlandse economie is in 2017 met 6,9% gestegen naar 82,1 miljard euro. De sector zorgt daarmee ook voor meer werkgelegenheid: het aantal banen in de toeristische sector in Nederland steeg in 2017 met 3,8% naar 761 duizend banen, terwijl de gemiddelde groei van het aantal banen bleef steken op 2,1%. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen in Nederland nam daarmee verder toe naar 7,5%.

De potenties voor de sector zijn enorm, maar ook de complexiteit neemt toe. Juist daarom is Human Capital één van de thema’s in het Perspectief 2030 dat NBTC Holland Marketing tijdens de Toerisme Top op 10 oktober zal presenteren en bediscussiëren. Want hebben we in de toekomst wel de juiste krachten?

Diverse maatschappelijke en technologische trends zullen van grootse invloed zijn op de sector. Denk aan onder andere de opmars van Artificial Intelligence en robotisering, de groei van het aantal toeristen wereldwijd en Nederland en de verandering van de betekenis van toerisme voor de consument. Deze ontwikkelingen zullen impact hebben op de rollen en functies van medewerkers in de sector. Als CELTH nemen we daarom het voortouw om – in gesprek met marktpartijen – zicht te krijgen op de grote verschuivingen die richtingbepalend zijn voor de sector.

Vervolgens maken we een vertaling naar de verandering van rollen en functies van het Human Capital werkzaam. Deze verandering gaat niet zomaar: uiteindelijk zullen we uitkomen op een Human Capital Research Agenda voor leisure, toerisme en hospitality. Een onderzoeksagenda die we als CELTH samen met kennisinstituten en onderzoekers, overheden en beleidsmakers, marktpartijen en ondernemers en DMO’s en developers gaan invullen en uitvoeren.