Pact for Next Tourism Generation Skills op de ITB

20-03-2024

De mismatch tussen huidige en gewenste vaardigheden van personeel in de toeristische sector is groot op sommige aspecten. Het is belangrijk om in kaart te hebben hoe deze mismatch opgelost kan worden, en tevens te kijken welke nieuwe skills in de toekomst nodig zijn.

In een sessie op ITB Berlijn presenteerden Corné Dijkmans en Lobke Elbers nieuwe inzichten uit het onderzoek van het Europese project “Pact for Next Tourism Generation Skills” (PANTOUR) voor de belangrijkste Europese landen. Een samenvatting van hun presentatie.

Urgentie

Investeren in nieuwe skills voor professionals in toerisme is hard nodig vanwege het sterk veranderende toeristische landschap. We zitten middenin een groene en digitale transitie in een dynamisch, onzeker en complex tijdsgewricht. Tegelijkertijd vinden consumenten duurzaamheid, veiligheid en gezondheid steeds belangrijker in relatie tot reizen en toerisme. Om alles nog wat lastiger te maken hebben we in de toeristische sector een tekort aan werknemers die bovendien niet altijd over de juiste vaardigheden beschikken.

Het acute personeelstekort kan volgens Dijkmans worden verbeterd door de reputatie van de sector en de bedrijven te verbeteren. Bedrijven moeten ook inzetten op een duurzame inzetbaarheid zodat medewerkers gedurende hun hele carrière productief, gezond en met plezier kunnen werken. Daarbij is ‘leven lang leren’ voor zowel werknemers als werkgevers essentieel.

Onderzoeksopzet

In het Europese PANTOUR-project (Pact for Next Tourism Generation Skills) is de kloof tussen huidige en toekomstige gewenste vaardigheden in kaart gebracht. Daartoe zijn 873 online vragenlijsten afgenomen, 100 interviews gehouden en 50 best practices geanalyseerd. De onderzoekers hebben zich met name gericht op digitale, duurzaamheids- en sociale/culturele vaardigheden.

Skills Gaps

Bij de digitale skills zit de grootste kloof rondom het gebruik van AI, robotisering en AR/VR. Dat betekent niet dat toerismeprofessionals op al die terreinen specialisten hoeven te worden maar ze moeten de techniek en de mogelijkheden wel beter begrijpen. Omdat onze sector zich kenmerkt door ‘high tech with a human touch’ zullen ‘onze’ werknemers steeds de vertaalslag tussen techniek en het gebruik door bezoekers/gasten moeten faciliteren.

Bij de duurzaamheids-skills zitten vooral kennisgaps bij het managen van CO2-emissies en het vergroenen van de supply chain. Kennis en begrip van de milieu-impact van het bedrijfshandelen moet voor werknemers een vanzelfsprekendheid worden. Daarnaast moeten werknemers veel meer kennis vergaren rond groene productontwikkeling en nieuwe businessmodellen.

Bij de sociaal-culturele skills is de kenniskloof tussen huidige en gewenste vaardigheden veel kleiner. De onderzoekers adviseren hier meer aandacht voor (inter)personele vaardigheden, creatief en oplossingsgericht denken, teamwork en een houding die is gericht op inclusiviteit, gelijkheid en ethisch gedrag.

De vinger aan de pols

Om de skillsgap continu te monitoren werken de onderzoekers aan een methode en toolbox om een ‘Skills Intelligence Monitoring System’ in te richten die gebruikt kan worden door opleidingen, brancheverenigingen en bedrijven in toerisme, leisure en hospitality Het PANTOUR project werkt samen met het Europese initiatief ‘’Pact for Skills in Tourism’’ aan de oprichting van nationale en regionale skills partnerships. In diverse EU landen (waaronder Nederland) wordt samen met stakeholders uit de sector gewerkt aan een agenda voor onderzoek en innovatie op het gebied van human capital, waarbij skills ontwikkeling een centrale rol inneemt. Een van de doelen is om passende opleiding en trainingen aan te bieden voor het upskillen en reskillen van personeel voor bestaande en nieuwe functieprofielen in toeristische subsectoren.

Meer informatie over dit project is te vinden op www.nexttourismgeneration.eu/pantour