Een vooruitziend en rechtvaardig toerisme model (ETM): voordelen optimaliseren en waarde delen voor bestemmingsgemeenschappen

Aanleiding

Dit project bouwt voort op het rapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’ van CELTH. Het project plaatst het debat rond waarde creatie in de internationale context en breidt de reikwijdte van ons begrip van ‘waarde’ uit met eerlijkheid, rechtvaardigheid en billijkheid. Daarnaast kan het project worden gezien als een vervolg op de studie 'Envisioning Tourism in 2030 and beyond' een studie met als medeauteurs: The Travel Foundation, Breda University of Applied Sciences, het European Tourism Futures Institute, de Nederlandse Raad voor Toerisme en Congressen en CELTH. Tot slot is het project gekoppeld aan de alom erkende publicatie 'Destinations at Risk: the Invisible Burden of Tourism', gepubliceerd door de Travel Foundation in 2019. Het rapport Invisible Burden vormt de context voor ons project.

Doel

Dit project heeft tot doel een routekaart te ontwikkelen van interventies die organisaties voor bestemmingsbeheer ondersteunen bij het optimaliseren van de voordelen die toerisme voor gemeenschappen genereert voor hun bestemming. Het doel is ervoor te zorgen dat deze voordelen eerlijk worden verdeeld. Door instrumenten te bieden om de ongelijkheid in termen van toegang tot en de verdeling van de voordelen en waarde die door toerisme worden gegenereerd te identificeren en aan te pakken, kan een rechtvaardiger toerismemodel worden geïmplementeerd.

De centrale vraag die het onderzoeksteam wil beantwoorden is de volgende:

Hoe ziet een rechtvaardig toerismemodel eruit voor bestemmingsgemeenschappen?

De deelvragen die de onderzoekers willen beantwoorden zijn:

  1. Wat betekent waarde, gegenereerd door de toeristische sector, voor gemeenschappen in bestemmingen?
  2. Wat zijn de belemmeringen en mogelijkheden voor een rechtvaardige generatie en verdeling van door toerisme gegenereerde voordelen binnen bestemmingsgemeenschappen?
  3. Welke mechanismen worden gebruikt om ongelijkheid in geselecteerde bestemmingen aan te pakken/te voorkomen?
  4. Welk bewijs is er dat deze mechanismen ongelijkheid kunnen verminderen en gelijkheid kunnen optimaliseren?
  5. Welke stappen moeten bestemmingsmanagementorganisaties nemen om een eerlijke verdeling van de voordelen te garanderen?

Aanpak

Het onderzoek omvat diepgaande deskresearch over waarde creatie in bestemmingsgemeenschappen, een focusgroep om de belangrijkste uitdagingen te achterhalen, enquêtes en interviews onder internationale bestemmingen en de co-creatie van een roadmap naar een rechtvaardig toerisme model.

Partners

  • NHL Stenden / European Tourism Futures Institute
  • Breda University of Applied Sciences
  • HZ University of Applied Sciences
  • The Travel Foundation
  • Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen
  • Destination Think
  • Goteborg & Co

Projectteam

  • Bernadett Papp (ETFI)
  • Ellen de Groot (Breda University)
  • Joyce Zengerink (Breda University)
  • Timo Derriks (HZ University)
  • Charlotte Rohl (HZ University)
  • Rebecca Armstrong (Travel Foundation)
  • Ben Lynam (Travel Foundation)
  • Robyn Goldsmith (Destination Think)

Planning

September 2023 – juni 2024

Status

Lopend