Innovatieve Visitor Management tools voor Nederlandse toerisme-industrie

12-06-2018

Tijdens de UNWTO Students’ League Nederland streden zes verschillende teams om de titel beste oplossing voor Visitor Management in Nederland. Studenten van Hogeschool Saxion, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden Hogeschool werden uitgedaagd om in drie weken nieuwe innovatieve manieren te vinden om bezoekersstromen in Nederlandse steden en regio's te managen.

De koers bepalen van bestemmingen

Visitor Management is een nog urgentere uitdaging geworden door de COVID-19-pandemie. Om veilig toerisme in Nederland weer mogelijk te maken met social distancing als één van de belangrijkste randvoorwaarden is een challenge rondom Visitor Management ontwikkeld. De oplossingen variëren van apps gericht op Visitor Management en Crowd Control, tot Visitor Management-platforms en een tool voor VIP Experiences. De verschillende oplossingen maken het voor DMO’s mogelijk om met andere (jonge) ogen naar Visitor Management te kijken.

Winnaar Visitor Management challenge: GemQuest

GemQuest van Team Stenden’s For Future (NHL Stenden Hogeschool) is als winnaar uit de UNWTO Students’ League naar voren gekomen. GemQuest is een augmented reality-game waarmee gebruikers geanimeerde ‘hidden gems’ kunnen vinden via de camera op hun telefoon. Gebaseerd op het wereldwijd succesvolle spel ‘Pokémon Go’, combineert GemQuest het aspect van entertainment met Visitor Management als een toekomstbestendig hulpmiddel dat niet alleen in coronatijd gebruikt kan worden.

Sector en onderwijs werken aan verduurzamen en innoveren

Er staat een nieuwe groep ambitieuze studenten klaar die de sector kunnen helpen met het creëren van oplossingen voor de vele uitdagingen waarmee de sector nu wordt geconfronteerd. De organisatie kijkt terug op een succesvolle kick-off. De hogescholen verkennen in het Landelijk Overleg Tourism Management (LOTM) de mogelijkheden om de competitie volgend schooljaar verder uit te breiden en te verdiepen om de samenwerking tussen de sector, het onderwijs en de overheid verder te versterken.