Logo CELTH kaal

CELTH start innovatietraject verblijfsrecreatie Utrechtse Heuvelrug

donderdag 05 juli 2018

Donderdag 21 juni vond de officiële startsessie plaats voor het innovatietraject verblijfsrecreatie Utrechtse Heuvelrug. Het traject moet bijdragen aan een vitale verblijfsrecreatie op de Utrechtse Heuvelrug. Vorig jaar signaleerde de Innovatietafel dat de verblijfsrecreatie op de Utrechtse Heuvelrug stilstaat; problemen met permanente bewoning en in tegenstelling tot andere vakantiebestemmingen een dalende waarde van het recreatieve vastgoed. Tijd voor verandering.

Ook Provincie Utrecht herkent deze problematiek. Door als opdrachtgever te fungeren ondersteunt zij het initiatief van de Innovatietafel. CELTH (Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality), bestaande uit de drie hogescholen NHL | Stenden, Breda University of Applied Sciences en HZ University of Applied Sciences zal het traject gezamenlijk met betrokken partijen- ondernemers, overheden en onderwijs, de komende maanden gaan uitvoeren.

Tijdens de startbijeenkomst werd allereerst door Jorrit Bijl van CELTH het traject toegelicht. Tussendoor presenteerde Maaike Bergsma, expert rondom de customer journey, een preview van de onderzoeksresultaten van de master studenten uit Leeuwarden. Zij waren net klaar met hun veldwerk onder verblijfsrecreanten op de Utrechtse Heuvelrug.

Na de presentatie gingen de deelnemers zelf aan de slag. Ondernemers en beleidsmedewerkers bogen zich over een viertal doelgroepen voor de verblijfsrecreatie op de Utrechtse Heuvelrug. Zij analyseerden de klantreis van deze doelgroepen. Vervolgens onderzochten de deelnemers wat voor deze doelgroepen de Utrechtse Heuvelrug nu zo uniek maakt.

Allereerst werden de doelgroepen omgezet in een persona waarbij de aanwezigen een omschrijving opstelde van de gebruiker als ‘echt’ persoon. Zo ontstond bijvoorbeeld het gepensioneerde stel Jan (72) en Mieneke (72) uit Woerden. Zij verbleven in een caravan en genoten al fietsend van de natuur. Ze boekten, nadat ze uitvoerig het internet hadden afgespeurd naar informatie, de vakantie via de telefoon. Dan wisten zij tenminste zeker dat het goed zou komen. Voor hen maakte de afwisselende natuur, de landgoederen en de kastelen de Utrechtse Heuvelrug uniek. Al zou het gebied volgens de deelnemers nog wel beter kunnen worden gebrand.

Uiteindelijk leverde de werksessie veel informatie op. Deze informatie wordt gebruikt bij de uitwerking van de volgende stappen in het traject. Zo onderzoekt Marcel Bastiaanse (CELTH) door middel van neuromarketing (meten van hersenactiviteit) of de afwisselende natuur en kastelen positieve emoties oproept bij de Jan en Mieneke’s op de Utrechtse Heuvelrug. Want kloppen onze aannames wel? Door deze te meten, zijn we straks zeker of we, als sector, de juiste producten en diensten aanbieden aan onze doelgroepen.

Daarnaast worden de komende maanden interviews en enquêtes afgenomen onder ondernemers en overheden om beter inzicht te krijgen in de huidige situatie. Vanaf oktober ligt de focus van het traject op de toekomst. Samen met u, ondernemer en overheid, gaan we middels workshops scenarioplanning ons voorbereiden op de toekomst.

« Terug